Právny rámec monitorovania emailov zamestnanca
Termín prednášky bol 29.04.2015 od
15:20 – 15:40
V rámci podujatia Manažment a monitoring bezpečnostných incidentov v informačných systémoch (Security incident event management & monitoring)
Dnes už nie je ojedinelé, že zamestnávateľ monitoruje prichádzajúce a odchádzajúce emaily svojich zamestnancov. Má na to vôbec právo? Pri monitorovaní emailovej komunikácie zamestnanca zamestnávateľom hrozí neoprávnený zásah do citlivej oblasti ochrany osobných údajov, práva na súkromia a ochranu osobnosti zamestnanca. Na druhej strane je tu však nespochybniteľné právo zamestnávateľa na ochranu jeho práv a oprávnených záujmov, najmä právo na ochranu pred vyzradením obchodného tajomstva, právo na ochranu pred poškodením dobrého mena, prevencia pred vznikom škody, kontrola zamestnancov ohľadne plnenia ich pracovných povinností a podobne.
Otázkou však je do akej miery, za akých podmienok a akým spôsobom je zamestnávateľ oprávnený monitorovať a kontrolovať emailovú komunikáciu zamestnanca. Akým spôsobom je teda pri monitorovaní emailov zamestnancov zo strany zamestnávateľa potrebné zosúladiť ich práva a povinnosti? Do akej miery je zamestnávateľ povinný rešpektovať právo zamestnancov na ochranu ich súkromia, súčasťou ktorého je aj právo na ochranu osobných údajov, a rešpektovať právo na zachovanie tajomstva písomností? Aké procesy musí zamestnávateľ zaviesť, aby monitorovanie a kontrola emailov zamestnancov bola právne „čistá“?